Pelbagai jenis lukisan boleh digunakan untuk melukis lakaran
sesuatu reka bentuk. Ilustrasi boleh digambarkan secara dua dimensi (2D) dan
tiga dimensi (3D). Lakaran perkembangan reka bentuk membantu memperjelaskan
rupa dan bentuk cadangan rekaan secara 3D dengan pelbagai gaya dan sudut
pandangan yang berbeza. Antara jenis lukisan tersebut adalah unjuran
ortografik.
Terdapat 2 sistem yang biasa digunakan dalam unjuran ortografik
iaitu:
*UNJURAN SUDUT PERTAMA.
*UNJURAN SUDUT KETIGA.
Lukisan ortografik
adalah lukisan yang berdasarkan prinsip unjuran selari. Sistem lukisan ini
menggunakan dua atau lebih pandangan untuk memberi maklumat dan penghuraian
yang lengkap mengenai bentuk objek yang dilukis. Tujuan utama lukisan ini ialah
untuk menyampaikan maklumat yang tepat melalui pandangannya supaya objek yang
dilukis dapat dihasilkan dengan sempurna. Ia juga boleh dihasilkan dengan
lukisan berbantu komputer (CAD).Lukisan 2D adalah dalam satah Cartesan 2 paksi
iaitu paksi-x dan paksi-y. Lukisan 2D yang banyak digunakan adalah dalam bentuk
lukisan unjuran ortografik. Garisan
penglihatan dari mata pemerhati kepada objek adalah selari antara satu sama
lain dan berserenjang kepada satah unjuran.
Dalam kaedah unjuran ortografik kita perlu peka dan tahu bagaimana untuk menentukan kedudukan pandangan-pandangan lukisan itu dari sesuatu lukisan objek tersebut. Hasil pandangan-pandangan tersebut boleh mengambarkan atau menunjukkan bentuk permukaan objek yang sebenar.
Terdapat tiga arah
pandangan, iaitu :
- Pandangan atas (pelan)
- Pandangan depan (hadapan)
- Pandangan sisi (samping)
Pelan (y)
Pandangan hadapan
(w) Pandangan sisi (x)
Kegunaan dan
kepentingan lukisan ortografik
1. Memahami konsep asas, memahami contoh bentuk – bentuk asas , membiasakan diri dengan latihan – latihan mudah, sederhana dan latihan – latihan yang lebih rumit adalah amalan yang baik untuk mendapatkan hasil yang memuaskan.
2. Pada peringkat
permulaan , pelajar – pelajar perlu memahami bagaimana untuk memindahkan bentuk
isometrik kepada bentuk ortografik dan kemudian melengkapkan pandangan –
pandangan ortografik dengan kaedah garisan unjuran. Kaedah ini akan digunakan dalam lukisan
keratan dan lukisan mesin.
Mengenal satah dalam
unjuran ortografik
# Lukisan
ini
melibatkan tiga satah utama iaitu satah tegak, satah ufuk ( mendatar )
dan satah menegak tambahan ( susuk ) .
# Satah dalam lukisan teknikal merupakan satu permukaan yang mempunyai ukuran yang tebal atau kedudukan tertentu.
# Pandangan suatu permukaan objek yang hendak dilukis mestilah berkedudukan tepat 90 darjah dengan satah dan mata pelihat.
# Satah dalam lukisan teknikal merupakan satu permukaan yang mempunyai ukuran yang tebal atau kedudukan tertentu.
# Pandangan suatu permukaan objek yang hendak dilukis mestilah berkedudukan tepat 90 darjah dengan satah dan mata pelihat.
Kedudukan satah
tegak menyilang pada satah mendatar dari satu arah pandangan:
*Kedudukan
kedua – dua satah iaitu satah menegak dan satah
mendatar adalah bersilang diantara satu sama lain dalam sudut 90
darjah.
*Menghasilkan empat bahagian yang dikenali sebagai sukuan pertama, sukuan kedua, sukuan ketiga dan seterusnya sukuan keempat.
*Dalam lukisan ortografik keempat sukuan ini disebut sebagai sudut. Dengan itu ia dinamakan sudut pertama , sudut kedua, sudut ketiga atau sudut keempat.
Sila rujuk Rajah 3 untuk menentukan nama bahagian sudut – sudut tersebut.
*Menghasilkan empat bahagian yang dikenali sebagai sukuan pertama, sukuan kedua, sukuan ketiga dan seterusnya sukuan keempat.
*Dalam lukisan ortografik keempat sukuan ini disebut sebagai sudut. Dengan itu ia dinamakan sudut pertama , sudut kedua, sudut ketiga atau sudut keempat.
Sila rujuk Rajah 3 untuk menentukan nama bahagian sudut – sudut tersebut.
*Dari empat sudut itu hanya dua bahagian sahaja yang
boleh digunakan iaitu sudut pertama dan sudut ketiga. Keadaan ini berlaku adalah kerana apabila
satah – satah mendatar dikisarkan mengikut pusingan jam, lukisan ( pandangan )
yang terhasil pada satah – satah pada unjuran sudut kedua dan keempat akan
bertindih diantara satu sama lain.
*Lukisan tersebut tidak boleh digunakan
kerana mengelirukan. Manakala pada sudut
pertama dan ketiga pula satah akan terbentang yang akan menghasilkan lukisan
terang dan jelas.
Satu
bongkah dalam pandangan bergambar
*Pada
lukisan bergambar seperti Rajah 5 ia menunjukkan bongkah yang dilihat dari tiga
arah pandangan. Pandangan ini masih tidak sempurna kerana tidak dapat
menunjukkan dengan lengkap , sais , rupa dan bentuk sebenar objek
berkenaan.
*Sebagai contoh lurah V tidak dapat menunjukkan buka sudut yang
sebenar dan bentuk bulatan dilihat berbentuk ellip yang sepatutnya berbentuk
bulat.
*Ini bermakna bentuknya yang dilihat itu tidak dapat menunjukkan gambaran
tepat objek yang sebenar.
*Pandangan yang mengelirukan dalam lukisan bergambar
dapat ditunjukkan dengan terang dan jelas dalam lukisan ortografik.Sebagai contoh bentuk V pada Rajah 6 dapat ditunjukkan ukuran dan bentuknya
pada pandangan hadapan dengan terang dan jelas.
*Ukuran dan
bentuk bulatan dapat dilihat pada pandangan atas. Ini menunjukkan
pandangan ortografik adalah satu lukisan yang terang, jelas dan lengkap.
*Rajah
7 menunjukkan satu bongkah yang diletakkan dalam ruang sudut pertama dan
dikelilingi oleh satah – satah menegak dan satah mendatar.
*Dari arah
pandangan A,B dan juga C lukisan permukaan objek yang terhasil dirakamkan pada
setiap satah yang terdapat dibelakang objek.
*Kaedah ini menghasilkan
konsep MATA – OBJEK – SATAH untuk unjuran sudut pertama.
Susunan
pandangan – pandangan dalam unjuran sudut pertama
Rajah 9 |
*Pandangan atas adalah selari di
bawah pandangan hadapan dan mempunyai ukuran panjang, lebar dan tinggi
objek.
*Manakala pandangan sisi pula kedudukannya selari dalam kedudukan
mendatar dengan pandangan hadapan yang juga mempunyai ukuran panjang , lebar
dan tinggi objek.
*Dalam unjuran pertama tiga pandangan
yang boleh dilukis adalah pandangan hadapan , pandangan atas dan juga sisi kiri
atau sisi kanan seperti dalam Rajah
9.
*Rajah 10 menunjukkan satu bongkah
yang diletakkan dalam ruang sudut ketiga dan dikelilingi oleh satah – satah
menegak dan satah mendatar.
*Dari arah pandangan A,B dan juga C lukisan
permukaan objek yang terhasil dirakamkan pada setiap satah yang terdapat di hadapan
objek.
*Kaedah ini menghasilkan konsep MATA – SATAH – OBJEK untuk unjuran
sudut ketiga.
Rajah 11 |
*Dalam Rajah 11, pandangan atas adalah selari di atas
pandangan hadapan dan mempunyai ukuran panjang , lebar dan tinggi objek.
*Manakala pandangan sisi pula kedudukannya selari dalam kedudukan mendatar
dengan pandangan hadapan yang juga mempunyai ukuran panjang, lebar dan tinggi
objek.
*Contoh pada Rajah 12 menunjukkan
enam pandangan yang boleh dilukis dalam lukisan unjuran iaitu pandangan sisi
kiri, sisi kanan, pandangan belakang, pelan dan juga pandangan bawah.
*Walau bagaimanapun hanya tiga pandangan sahaja yang diperlukan untuk tujuan
lukisan unjuran yang sebenarnya.
*Untuk unjuran sudut ketiga, tiga pandangan
utama adalah pandangan hadapan, pandangan atas dan juga sisi kiri atau sisi
kanan sahaja.
Simbol
lukisan unjuran
*Untuk mengelakkan kekeliruan kepada pembaca lukisan , satu simbol lukisan unjuran diperkenalkan seperti Rajah 13.
*Simbol ini lazimnya ditempatkan pada bahagian penjuru sebelah kanan ( title block ) kertas lukisan.
Simbol |
Simbol |
No comments:
Post a Comment